Adab Berhajat Kepada Allah SWT.

0
35

Prof. Dr. H. Muh. Yusuf Khalid

Kebanyakan kitab Tasawuf memulakan perbincangannya dengan tajuk Taubat.

Walaubagaimanapun dalam tulisan ini tidak memulakan dengan tajuk Taubat sebaliknya hanya memilih beberapa tajuk penting yang diulas oleh imam al-Junaid al-Baghdadi dalam karyanya.

أدب المفتقر إلى الله

سئل عن أدب المفتقر إلى الله عزوجل فقال: أن ترضى عن الله عز وجل في جميع الحالات ولا تسأل أحدا سوى الله تعالى.

Imam al-Junaid ditanya mengenai adab mereka yang berhajat kepada Allah, beliau menjawab: Bahwa kamu redha terhadap Allah dalam semua hal keadaan dan kamu tidak meminta kecuali kepada Allah. (Rasail al-Junaid: 1988: 77)

Jawaban ini sangat padat sekalipun pendek dan ringkas, tetapi bukan mudah untuk dicapai. Mudah difahami tetapi berat untuk dimiliki.

Sifat redha telah dimilki oleh sahabat Nabi Muhammad SAW. sehingga Allah juga redha terhadap mereka.

Kita mungkin mudah untuk redha ketika semua perkara dalam keadaan baik dan menyenangkan, tetapi dalam keadaan tertentu sangat berat untuk redha seperti ketika marah, ketika sakit, ketika dizalimi, ketika kehilangan sesuatu yang berharga dan lain-lain sebagainya.

Imam al-Junaid mengatakan redha dalam semua hal keadaan dan tidak meminta kecuali kepada Allah SWT.

Jelas dalam ungkapan atau jawaban yang ringkas ini bahwa dua perkara ini bukan dalam ilmu Aqidah atau ilmu Fiqih.

Jadi kalau kita mengakui dua kualitas ini sangat baik dimiliki dalam agama Islam maka bagaimana kita menafikan wujudnya ilmu Tasawuf dalam agama Islam, sedangkan ilmu Tasawuf yang banyak membincangkan sifat-sifat seperti ini.

Disinilah peranan mujahadah (melawan hawa nafsu) sehingga dua sifat ini dapat dimiliki, dua sifat ini dan sifat-sifat positif yang lain dibenci oleh hawa nafsu dan syaitan oleh sebab itu berat untuk memilikinya, dengan kata lain untuk memilikinya perlu menewaskan hawa nafsu dan syaitan.

Ibn Maskawaihi mengatakan dalam lima belas nasihatnya antaranya:

كثرة الجهاد الدائم لاجل الحرب الدائم بين المرء ونفسه

“Banyak jihad yang berterusan untuk peperangan yang berterusan antara seseorang dengan dirinya (hawa nafsunya)”. (Ibn Maskawaih.2011).

ddi abrad 1